Over de opdrachtgever
De Open Universiteit is een niet-traditionele universiteit die staat voor activerend academisch afstandsonderwijs, met veel flexibiliteit voor studenten en aandacht voor innovatief onderwijs.
Een interactieve game waarin de theorie tastbaar wordt in real-life cases
Uitdaging
De Open Universiteit zocht naar een manier om de complexe theorieën van arbeidspsychologie toegankelijker en inzichtelijker te maken voor haar studenten. De uitdaging was om abstracte academische concepten om te zetten in een praktisch en interactief format dat studenten niet alleen engageert maar ook hun begrip en toepassing van het vak bevordert.

Onze aanpak
We creëerden scenario’s om theoretische concepten uit het handboek toe te passen via interactieve situaties. De praktijk is immers complexer dan de theorie laat uitschijnen en concepten zijn zelden eenduidig. Daarom ontwikkelden wij een scenario-gebaseerd spel dat studenten in staat stelt om zich via eenvoudige, maar ook complexe HR-situaties te vervolmaken in praktijksituaties. Deze aanpak werkten wij, in samenwerking met Ijsfontein – een toonaangevend creatief bureau uit Amsterdam – , uit tot een interactief gameformat.
Resultaten
Een interactief serious game voor studenten waarbij ze – in verschillende niveaus van complexiteit – de theorie spelenderwijs via interventies konden toepassen in real-life situaties.
“De communicatie helder en constructief, wat het project soepel en succesvol maakte.”
Dr. Karin Proost,
Universitair Docent
Waarom Mapwave?
Mapwave combineert de academische onderwijservaring van haar oprichters met hun praktische testontwikkelervaring. Beiden zijn hun hele carrière verbonden aan universiteiten en doceren nog steeds aan de VUB. Deze achtergrond maakt dat ze in staat zijn om complexe concepten om te zetten in meetbare en interactieve leervormen. Onze ervaring met het ontwikkelen van educatieve games en andere innovatieve formats maakt ons een ideale partner voor organisaties die streven naar een op maat gemaakte state-of-the-art leerervaring.